DISSECCIÓ D'UN POKEMON

Quants heu estat a punt de estampar-vos pel carrer per anar jugant a Pokemon Go? Qui de vosaltres es considera un friki total per quedar els dissabtes a cosa feta per anar a fer una volta i caçar Pokemon? I vos sabeu tots els noms? I les evolucions? I veieu la sèrie a la tele? Inclús alguns heu arribat a jugar la versió Nintendo color? I ja sols per això vos considereu uns frikis absoluts de Pokemon?

Darwin estudiant l’evolució dels Pokemon.

"Frikis de pacotilla"! vos dirien els alumnes de 1º de batxillerat de l’IES La Campiña (Sevilla). Baix la coordinació del seu professor i divulgador científic Carlos Lobato, més conegut com @biogeocarlos, participaren en la XV Fira de la Ciència de Sevilla amb el projecte Ciència Pokemon. Els alumnes motivats per un dels personatges que més els agraden, estudiaren la fisiologia, classificació taxonòmica,  l’evolució així com característiques especials d’alguns Pokemon. Amb l’ajuda del seu costa més artístic i creatiu, construïren models dels 4 Pokemon més coneguts i els passejaren per la fira utilitzant-los per explicar:

Sharizar, Bulbasaur, Picachu fets pels alumnes IES La Campiña.

  • Pikachu:  la BIOELECTRICITAT
  • Charmander:  la BIOLUMINESCÈNCIA en alguns éssers vius, com les cuques de llum, tant des del punt de vista químic com a biològic.
  • Squirtle: el sofisticat mecanisme de DEPREDACIÓ utilitzat pel peix arquero per a capturar preses que estan fora de l'aigua estant ell dins.
  • Bulbasaur:  la SIMBIOSI entre espècies animals i vegetals i comentant  els extraordinaris exemples d'açò que es troben al món real.


A més feren diversos pòsters per explicar la seua anatomia, comparar-los amb animals reals per les seues similituds, seguiren la seua evolució, estudiaren la part matemàtica de les pokeballs. Es convertiren en tot uns mestres Pokemon.

Aquest projecte no sols els va permetre aprendre biologia, sinó també adquirir altres competències com:
  • Comunicació lingüística: inclús aquells més vergonyosos van perdre la vergonya der fer les explicacions als visitants de la fira.
  • Competències digitals: cerca en internet, processar la informació, maquetat dels pòsters per al estand.
  • Competències socials i cíviques: treball en equip, organització d’activitats...
  • Divulgació de la ciència


Anatomia d’un Bulbasaur.
Font. Original:Geekstir. Traducció: La Ciencia de la Vida

A més segons conta el seu professor, van ser ells qui el van convèncer de portar endavant el projecte i participar en la fira. Estaven tan motivats que fins i tot sacrificaven els seu patis per organitzar el projecte (sí,sí el pati, no faig broma).  


Què vos pareixeria a vosaltres fer un projecte semblant? Què em dieu eucariotes, accepteu el repte? 


REFERÈNCIES:
  • Xarrada Naukas Bilbao 2017: Carlos Lobato. “Pokemon Bio”
  • Blog: La Ciencia de la Vida – Carlos Lobato

Comentaris